Saturday, 29 December 2012

Literatura brasileira no seculo XXI e um livro que gostei - Brazilian literature in the 21st century, and a book that I liked.


Estando longe do Brasil, às vezes tento sapear pra saber o que se passa no mercado literário na Velha Pátria.

Busquei na Internet algo sobre literatura brasileira contemporânea. Achei isto, no Jornal do Brasil (que decadência, me deu vontade de chorar):

----------------------

02/04/2010 às 20h51 - Atualizada em 25/10/2011 às 00h11
A literatura brasileira no século 21
RIO - Por volta de fins dos anos 70 do século 20, com a transformação das estruturas da geopolítica mundial, a literatura também passa por mudanças e arranjos que vão afastá-la dos pilares erigidos pelo movimento estruturalista via universidade e crítica literária. Com efeito, o processo de globalização e o consequente desejo de enfraquecimento das linhas demarcatórias entre os países, trazendo a reboque a debilitação do conceito de identidade, e a aplaudida (por muitos) vitória do sujeito, acabam por se manifestar no processo narrativo. Aspectos que evidenciam essa mudança no campo das letras são, entre outros, o esmaecimento das linhas fronteiriças entre os gêneros literários e o surgimento do conceito de economia do livro, com capas chamativas e a super-exposição do autor como parceiro fundamental para a venda da obra-objeto.
Essa ficção passou a ganhar notoriedade a partir dos anos 90, ao usufruir das diversas ferramentas de publicação e de divulgação na web. As categorias literárias e os critérios canônicos foram perdendo nitidez. Clarice Lispector, prenunciando com genialidade o pós-modernismo na literatura brasileira, já refletia, em Água viva, sobre essa questão do definhamento das fronteiras entre os gêneros: Tentei classificar o livro: notas? Pensamentos? Fragmentos autobiográficos? Cheguei à conclusão que é tudo isso junto reflexões de Clarice que, diga-se, vão prefaciar dezenas de romances brasileiros dos anos 80. Essa dessacralização da literatura, às vezes algo cabotina, também teve o apoio de Ana Cristina César, uma das poetas mais emblemáticas dos anos 70/80: A literatura ficou associada a uma coisa que te dá prestígio, a um artifício para você conquistar pessoas(...) acho isso ridículo .
A cena literária, sobretudo a partir da década de 90, passa a se caracterizar por uma massificação de escritores, pela democratização criativa usada e abusada por todos, pela consolidação do individualismo, pelo umbiguismo autobiográfico e pelo descaso, às vezes absoluto, com a tradição não preciso ler poetas do passado para ser poeta , ouvia-se pelos corredores das universidades. A classe média, a urbe e os fragmentos comunitários da cidade devoradora são escolhidos como temas e as ansiedades individuais trazidas à frente da cena. O roteiro cinematográfico sai fortalecido. É claro que a narrativa virá vazada em linguagem crua e direta. A violência e a competição desenfreada são moedas correntes. Mas houve uma abertura sadia para mais segmentos sociais e para novos experimentos de linguagem e de estilo. A aproximação com a oralidade não é, porém, a mesma da época dos modernistas em busca de uma identidade nacional: ela agora é a busca do reconhecimento e da fixação do sujeito social.
Alguns acontecimentos relativamente recentes, entretanto, parecem confluir para uma mudança radical do ponto de vista do homem em relação a si mesmo e ao mundo. O iminente colapso ecológico e a crise econômica, a exigir uma reformulação do sistema do capital, incitam dois polos reativos: o do ser agonizante ou melancólico diante das ruínas de um modelo malogrado, e daquele capaz de abandonar a longa fase individualista e buscar uma forma de se reconciliar com o outro e de se harmonizar com o planeta. Se observarmos o panorama literário do fim do primeiro decênio do século 21, podemos constatar que germina, entre muitos de nossos escritores, uma estética que remete para valores estritamente literários, com romances visitando a poética de João Cabral, de Drummond, de Graciliano e até de autores do movimento pré-modernista brasileiro. É uma jovem e dispersa tendência que talvez se firme ou não. Cabe ao pesquisador arguto primeiro mapeá-la com isenção e, depois, acompanhar seu desenrolar. O que ela seria? Um mero desdobramento da pós-modernidade? Ou estaríamos diante de uma tendência que, agregando tônus, pode vir a superar o pós-moderno?
Qualquer que seja a resposta, o certo é que essa jovem e dispersa tendência, que poderíamos chamar de pós-pós, volta-se para a exposição de relações humanas mais delicadas e consentâneas da necessidade de uma sociedade menos bestializada sociedade que o pós-moderno, por excesso de individualismo de uma economia liberal vencedora, acabou por priorizar. Do ponto de vista das categorias literárias sente-se o retorno do emprego metafórico e simbólico da linguagem e da poética. A língua portuguesa aparece mais caprichada e são abandonadas a indigência lexical e a oralidade propositalmente vulgarizada. Constata-se o uso mais frequente de técnicas gráficas como o velho travessão, por exemplo, diante da fala dos personagens, refletindo a presença mais assídua do narrador onisciente, além da diminuição drástica do emprego do palavrão e da violência gratuita. A fragmentação do texto e do sujeito, tão tipicamente pós-moderna, parece perder força. As narrativas são mais descritivas, volta insidiosamente o enredo. O regionalismo entra em foco e, então, o conflito campo versus cidade passa a reviver a província como o lugar do homem mais puro, sem o choque da violência e da efemeridade nociva da urbe. O amor visto, em geral, no pós-moderno como algo piegas entra devagarzinho em cena no lugar do sexo e da cocaína insaciáveis. As descrições das cenas de extrema violência parecem estancar antes do jorro cinematográfico do sangue.
A brutalidade das narrativas da intitulada Geração 90 vai desaparecer? A classe média, não só os especialistas em letras, vão voltar a ler romances?
Pela relativa diminuição da fissura dos blogs, segundo relato de alguns professores, os jovens blogueiros e twitteiros parecem estar se perguntando: de que adianta uma escrita democratizada, para nós, jovens escritores que buscamos ingressar no mercado editorial, se não atendemos a um mercado de leitores? Só vou me sentir um verdadeiro escritor quando o meu texto no blog for publicado por uma editora eis um pensamento que, não raro, ouve-se por aí. Não se pode ainda esquecer do iminente impacto dos leitores de e-books no mercado editorial e as resultantes transformações em todas as esferas que englobam a ficção. Ocorrerá uma maior democratização da literatura? O recente concurso da Academia Brasileira de Letras de contos no Twitter, por exemplo, aumentará o público leitor? Quais as mudanças no fazer ficcional e na recepção das obras literárias?
A ficção brasileira do último decênio aponta novas veredas de composição literária. Cabe ao crítico atentar para os sinais de esgotamento de uma estética violenta, fragmentada e febril e para as consequentes bifurcações estilísticas de um movimento pós-pós-modernismo.

--------------------

Bom, depois de digerir isso (e sobreviver), cheguei a algumas conclusões. Mas primeiro, vamos a considerações importantes:

Considerando que…

- este DEVERIA ser um ensaio sobre literatura brasileira no Século XXI;
- a década de 1990 ainda se encontrava no Século XX;
- os autores mencionados são tudo menos representantes da “geração 90” (a menos que tenha havido um cataclisma que tenha rasgado o continuum tempo-espaço, me parece que Clarice Lispector, Carlos Drummond de Andrade, Graciliano Ramos e João Cabral de Melo Neto já eram escritores consagrados ainda na década de 60 ou antes disso – no Século XX). A tentativa infantil de dizer que “ a geração 90” se baseou nesses autores falha por NAO MENCIONAR QUAL AUTOR TERIA COMETIDO O SUPOSTO DELITO. Demonstrando, assim, que o autor da “critica” parou no tempo e no espaço e sua referência literária mais recente deve ser Clarice Lispector – que morreu em 1977!
- não há menção de um ÚNICO autor ou obra do século XXI, apenas um resmungar doentio sobre blogs, estilos,  e a “raivosa geração 90” – que AINDA pertence ao Século XX, no meu entender e que não tem NENHUM autor mencionado no artigo!

…conclui-se que o autor (a) do artigo não sabe distinguir um século do outro. Tenta, dolorosamente, se comportar como um “crítico literário”, usando um estilo empolado, críptico, metafísico, e honestamente….ULTRAPASSADO!

A choradeira feita mediante uma “possível ameaça” do fim do romance devido ao advento do ebook ou de blogs é no mínimo PATÉTICA. Mostra uma alienação perante o tempo em que vive que só deve ser mesmo lamentada.

Além do que, não ficou claro o que ele (a) quis dizer. Não há uma menção de um texto para orientar o leitor da crítica. Seria mais ou menos o mesmo que dizer: “A Folha de São Paulo é violenta”, sem considerar que devem existir pelo menos 100 jornalistas e colaboradores no jornal, nem mencionar qual seção do jornal seria responsável pelo suposto delito.

Não é a toa que faliram!

Turma do falido JB: DE QUEM ou DO QUE vocês estão falando neste lamentável artigo?

Por este aspecto, foi ótimo que não tenham mencionado nenhum autor. Os autores escaparam dessa.

Em tempo: li um livro gostosíssimo outro dia. Chama-se “1808”, de Laurentino Gomes. Foi publicado em 2008.

Foi detonado pela crítica, que caiu de pau encima do livro num furor nunca antes visto.

Por que será? O livro é bom. Adapta um fato histórico importantíssimo para nossa atual realidade, faz uso de pesquisa em multimídia, atualiza a linguagem e acima de tudo, nos torna empáticos com os personagens. Nos aproxima dos vultos históricos que, com os métodos repulsivos usados mesmo por boas escolas no  Brasil, se tornam figuras deploráveis e somente tornam nossa História algo a lamentar e não a participar.

Gostei do livro, sua seqüência porem foi muito pobre. Parece que o autor decidiu escrever uma seqüência correndo pra aproveitar a onda, e isso nunca dá em coisa que presta.”1822” é muito fraco, muito ruim.  Mas “1808” é bom, passável e agradável. Poderia ter mais profundidade, concedo isso. Mas o resultado final, creio que atingiu o objetivo – o que é muito mais que esse artigo lamentável do JB.

Eis ai, povo do falido JB, o nome de um autor do século XXI, quer vocês gostem ou não: LAURENTINO GOMES. Ele tem um estilo jornalístico, que se adapta MUITO  BEM ao ambiente multimídia do Século XXI. Gostem vocês ou não, o mundo hoje é digital, global, e a informação deve ser transmitida de modo a ser compreendida.

Laurentino não é um João Ubaldo Ribeiro, mas não creio que ele tenha tido tal pretensão. Acho que ele se propôs a contar uma história de nossa História, de modo palatável e adaptado para o público de hoje.

E ele vendeu bem! E, cá pra nós, turma da falência...vocês não suportam isso, não é mesmo?

Turma da falência: vocês são velhos, entupidos de conceitos ultrapassados, caducos e...lamento...mas VOCÊS FALIRAM!!! Estão mortos e ainda não sabem.

E se suspiram tanto pela manutenção do romance...bem...APRENDAM A ESCREVER, então! No mundo inteiro o mercado editorial está florescendo e crescendo, e muita gente prefere o livro de papel, eu inclusive. Só passei pra versão digital por falta de espaço na casa, mas leio tudo que posso. E esgotei as opções na biblioteca da esquina.

Se quiserem fazer algo pelo livro impresso, iniciem uma campanha para melhorar o ACESSO ao mesmo. Se não entenderam, eu explico:
-        - baixem o preço e destruam a prática do jabaculê
-        - acabem com cartéis de editoras que só publicam se você pagar
-        - estimulem o florescimento de novos talentos
-        - revejam a estupidíssima politica de direitos autorais que bloqueia o acesso
-        - criem uma biblioteca de textos online que POSSA SER CONSULTADA e TENHA OS TEXTOS ORIGINAIS! Aí, quem sabe, as pessoas se estimulam a comprar os livros impressos.

(mas vocês não vão fazer nada disso, não é mesmo?)

Vá em frente, Laurentino. Melhore sua pesquisa histórica (é, isso está mau, precisa melhorar) e NÃO MUDE seu estilo.

Nem pense em copiar Elio Gaspari, eu comprei a série dele sobre a Ditadura e dei de presente pra uma amiga que se interessou em ler a coisa (e que também detestou), por ter sido uma das coisas mais pesadas e chatas que já li. Além de incompreensível em essência, é um conto de terror que não abre nem discute os FATOS. Coisa horrenda pra um autor que se diz jornalista.  E ainda por cima, CARA PRA BURRO.

Mantenha seu estilo, Laurentino, e faça pesquisas melhores e mais aprofundadas, assim esses críticos do fim do mundo não vão poder despejar a bile sobre você. Sugiro dar uma olhada nos arquivos das grandes bibliotecas do mundo, como a Biblioteca do Congresso (USA), British Library e Bodleian (Inglaterra), bibliotecas das universidades portuguesas e espanholas. Você vai achar mais coisas do que na Biblioteca Nacional, e por uma taxa, nem precisa ir ate lá ...consegue fazer suas pesquisas online.

Por que será que a Turma da Falência faz isso? Será que precisa fazer parte de algum clube pra ser escritor no Brasil? Ou ser completamente alienado? Ou viver encastelado no alto dum pedestal acadêmico que está podre por dentro e (espero) deverá desabar em breve? Ou ser corrupto? Ou....???

Mistério a esclarecer.

PS: Blogueiros e autores: SIGAM EM FRENTE com o que quer que vocês quiserem. IGNOREM críticas. Literatura se faz escrevendo, e lendo. Se vocês tiverem leitores, é o que importa.

*******************
(to any English-speaking eventual reader: apologies for the translation of the JB review. It was one of the most painful experiences in my life, to enter the mind of whoever wrote that and try to make any sense of it in a foreign language - because it does not make any sense even in the original one!)

Being away from Brazil, sometimes I try to peruse to know what is happening in the literary market in the old Homeland.

I searched on the Internet something about contemporary Brazilian literature. I found this in the Jornal do Brasil (what a decadence, made feel like weeping):

----------------------

4/2/2010 at 8:51 pm-updated 10/25/2011 to 12:11 am
Brazilian literature in 21 century

RIO - Around the late 70’s in the 20 century, with the transformation of the structures of world geopolitics, the literature also undergoes changes and arrangements that will remove it from the pillars erected by the structuralist movement via the University and literary criticism.
Indeed, the process of globalization and the consequent weakening of the boundary lines between countries, bringing with itself the debilitation of the concept of identity, and the applauded (by many) victory of the subject, eventually manifests itself in the narrative process. Aspects that suggest that changes in the field of letters are, among others, the fading of the border lines between the literary genres and the emergence of the concept of made-for-profit book, with flashy covers and the overexposure of the author as key partner for the sale of the work-object.

This fiction began to gain notoriety from the 90’s onwards, when it started to use the various tools of dissemination and publishing on the web. Literary categories and the canonical criteria were losing sharpness. Clarice Lispector, foreshadowing with genius the postmodernism in Brazilian literature, already reflected in Agua Viva on this question of loosing the borders between genres: I tried to classify the book: notes? Thoughts? Autobiographical fragments? I came to the conclusion that it's all this together by Clarice reflections that, say, will preface dozens of Brazilian novels of the 80’s. This desacralisation of literature, sometimes something cabotine, also had the support of Ana Cristina César, one of the most emblematic poets of the years 70/80: the literature was associated with something that gives you prestige, a deception to you win people (...) I find this ridiculous.

The literary scene, especially in the 90’s, began to be characterized by a massification of writers, by the democratization of creativity used and abused by everyone, by the consolidation of individualism, by the autobiographical centrism and by the absolute neglect, sometimes with the tradition – I do not need to read poets of the past to be a poet, one could hear in the halls of the universities. The middle class, the city and the communitary fragments of the devouring city are chosen as themes and individual anxieties brought to the forehead. The screenplay come out strengthened. Of course, the narrative will come permeated in raw and straightforward language. Violence and unbridled competition are currencies. But there was a sound opening for more social segments and to new language and style experiments. The rapprochement with the orality is not, however, the same as the one at the time of modernists in search of a national identity: she is now seeking recognition and fixing the social subject.

Some relatively recent events, however, seem to converge towards a radical change from the point of view of man before himself and the world. The imminent ecological collapse and the economic crisis, demanding a reformulation of the capital system, incite two reactive poles: the agonizing or morose being before the ruins of a collapsed model, and that one of those that can leave the long individualistic period and seek a way to reconcile with each another and to harmonise with the planet. If one looks at the literary scene at the end of the first decade of the 21st century, we can see that germinates, among many of our writers, an aesthetic which refers to strictly literary values, with novels that visit the poetry of João Cabral, Drummond, Graciliano and even authors of the pre-modernist movement in Brazil. Is a young and disperse trend that perhaps establishes itself or not. It is up to the astute researcher firstly map it with exemption and then track its progress. What it would be? A mere offshoot of Postmodernity? Or are we facing a trend that, adding tonus, could overcome the post-modern?

Whatever the answer is, the truth is that this young and dispersed trend, that we could call it post-post, turns to the exposition of most delicate and consensual of human relations and aligns itself with the needs of a less bestialized society, a society that the postmodern, by means of the excessive individualism of a liberal economy winner, turned out to prioritize. From the point of view of literary classes one senses the metaphorical and symbolic  return of language and poetic. The Portuguese language appears neat and to the poor lexicus and orality purposefully standardized are abandoned. It is the most frequent use of graphic techniques like the old indent, for example, on the characters ' speech, reflecting the more assiduous presence of the omniscient Narrator, in addition to the dramatic decrease in the use of bad language and gratuitous violence. The fragmentation of text and subject, so typically postmodern, seems to lose strength. The narratives are more descriptive, the plot is insidiously back. Regionalism comes into focus and then the conflict countryside versus city is reviving the province as the place of a more pure man, without the shock of violence and the harmful ephemerality of the metropolis. Love, generally seen in the post-modern as something mushy enters slowly on stage in place of cocaine and insatiable sex. The descriptions of the scenes of extreme violence seem to stop before the cinematic blood spurt.

Will the brutality of the narratives of the so-called Generation 90 disappear? Will the middle class, not only experts in letters, read novels again?
According to relative decrease in the cleavages of the blogs, as per some teachers’ reports, the young bloggers and Twitterers seem to be wondering: what is the point of a democratized writing to us, young writers who seek to enter the market, if we do not attend a reader’s market? I'll just feel a real writer when my text on the blog is published by a Publisher - here is a thought that one often hears out there. One cannot even forget the imminent impact of the readers of e-books in the publishing market and the resulting transformations in all spheres including fiction. Will there be a greater democratization of literature? The recent contest of the Brazilian Academy of Letters of short stories on Twitter, for example, will increase readership? What are the changes in fiction making and in the reception of literary works?

The Brazilian fiction of the last decade shows new paths of literary composition. It is up to the critic to pay attention to the signs of exhaustion of a violent, fragmented and fevered aesthetics and to the consequent stylistic bifurcations of a post-post modernism movement.

--------------------

Well, after digesting that (and surviving), I came to some conclusions. But first, let's have some important considerations:

Considering that ...
- this SHOULD BE an essay on the Brazilian Literature in the 21st century;
- the decade of 1990 was still in the twentieth century;
- the authors mentioned are anything but representatives of the "generation 90" (unless there was a cataclysm that has ripped the space-time continuum, it seems to me that Clarice Lispector, Carlos Drummond de Andrade, Graciliano Ramos and João Cabral de Melo Neto were already well-known writers in the 60’s and earlier – in the 20th century). The childish attempt to say that "the generation 90" relied on these authors failed by NOT MENTIONING what AUTHOR WOULD HAVE COMMITTED the alleged OFFENCE. Demonstrating that the author of "criticism" got him or herself stuck in time and space and his/her latest literary reference must be Clarice Lispector – who died in 1977!.
- there is no mention of a single author or work of the 21st century, just a sickly grumble on blogs, styles, and the "angry generation 90"- which still belongs to the 20TH Century, in my opinion, and that has no author mentioned in the article!

... one can conclude that the author of the article doesn't know how to distinguish one century from another one. Tries, painfully, to behave as a "literary critic", using a stilted style, cryptic, metaphysical, and honestly ....OUTDATED!

The whining is made by means of a "potential threat" from the end of the novel due to the advent of blogging or ebooks or is, to say the least, PATHETIC! It shows a lack of affinity with the time in which he/she lives which should only be deplored.

In addition, it was not clear what he/she meant. There is not a single mention of a text to guide the reader of the review. That would be more or less the same as saying, "the Folha de Sao Paulo is violent", without considering that there must be at least 100 journalists and collaborators at the newspaper and no mention to what section in the newspaper would be responsible for the alleged offence.

No wonder you went bankrupt!

Gang of the bankrupt JB: in this unfortunate article, WHO is or WHAT is that you are talking about?

Considering this aspect, it was great that you have mentioned no author. The authors have escaped that.

In time:  I have recently read a delightful book called "1808" by Laurentino Gomes. It was published in 2008.

It was massacred by the critics, who jumped on it in a furor never before seen.

Why is that?

The book is good. It adapts a very important historical fact for our current reality, makes use of multimedia research, updates the language and above all, makes us empathic with the characters. It brings us closer to the historical characters, that, due to the repulsive methods used even by good schools to teach History in Brazil, are always pictured as regrettable creatures that only make our History something to regret, not to participate

I liked the book, its sequel, however, was very poor. It seems that the author decided to write a fast-track sequence running to take advantage of the wave, and this never results in anything good. "1822 "is too weak, too bad. But "1808" is good, readable and enjoyable. It could have been more in-depth, I grant that. But I believe that the end result delivered – what is much more than the deplorable article of JB.

Here you have, people of bankrupt JB, the name of an author of the 21st century, whether you like it or not: LAURENTINO GOMES. He has a journalistic style that adapts very well to 21st century multimedia environment. Whether you like it or not, the world today is digital, global, and the information should be transmitted in such a way as to be understood.

Laurentino is not a João Ubaldo Ribeiro, but I don't think he has had such a claim. I think he set out to tell a story of our History, in a way that is palatable and adapted for today's audiences.

And it sold well! And between ourselves, Bankruptcy Gang... you cannot stand this, isn’t it?

Bankruptcy Gang: you are old, stuffed with outdated and decrepit concepts and…I'm sorry ... but YOU WENT BANKRUPT! You all are dead and still don't know that.

And if you sigh so much for the preservation of the romance ... well ...Learn to WRITE then! Worldwide publishing market is flourishing and growing, and a lot of people prefer the paper book, me included. Just went to digital version for lack of space in the house, but I read everything I can. And I ran out of options in the corner library.

If they want to do something for the printed book, launch a campaign to improve the access to it. If you do not understand that, I explain:
- lower the price and destroy the practice of jabacule (bribery)
- stop the publishing cartels of publishing only the ones that pay
- encourage the blossoming of new talents
- review the outrageously stupid copyright policy that blocks access
- create a library of online texts CAN BE consulted and HAVE the ORIGINAL TEXTS! Then, who knows, people are encouraged to buy the printed book.

(but you are not going to do anything like that, are you?)

Go ahead, Laurentino. Improve your historical research (yeah, that is bad, it needs to improve) and DON'T CHANGE your style.

Do not even think about copying Elio Gaspari, I bought his series about the dictatorship and gave it away as to a friend who was interested in reading the thing (and she also hated it), due to the fact that it is one of the heaviest and most boring things that I've ever read, and incomprehensible in essence. It is a tale of terror that does not open nor discusses the FACTS. A horrendous thing for an author that calls himself a journalist. And to add insult to injury, it is EXTREMELY EXPENSIVE!.

Keep your style, Laurentino, and make better and more in-depth researches, so these critics of the end of the world will not be able to pour bile on you. I suggest taking a look in the archives of the great libraries of the world, such as the Library of Congress (USA), the British Library and Bodleian (England), Portuguese and Spanish university libraries. You'll find more stuff than in the National Library, and for a fee, you don’t even need to go up there ... you can do your research online.

I wonder why does the Bankruptcy Gang does this.  Does one needs to be part of a club to be a writer in Brazil? Or has to be completely alienated? Or has to live sheltered at the top of academic pedestal that is rotten inside and (hopefully) should collapse soon? Or be corrupt? Or ....???

A mystery to be clarified.

PS: Bloggers and authors: GO AHEAD with whatever you want to write. IGNORE criticism. Literature is writing, and reading. If you have readers, it is all that matters.



No comments: